Det er mange tanker som kommer opp når man er uten fast bolig eller er i ferd med å miste boligen. Dersom man er avhengig av bistand fra NAV, kan situasjonen oppleves enda mer komplisert.

Noen av spørsmålene vi ofte får i møter med den enkelte er:

  • Hvordan ordner jeg depositum?
  • Hvordan skal jeg gå frem ovenfor huseier?
  • Hva bør jeg tenke på når jeg inngår et nytt leieforhold?
  • Hvordan skal jeg sørge for at jeg ikke blir stående i samme situasjon igjen?

Vi bidrar med veiledning og praktisk bistand

I slike situasjoner ønsker vi å være en støtte og hjelp, samtidig som vi kan gi gode verktøy, veiledning og praktisk bistand for å sikre egnet bolig og en trygg hverdag. Vi kan:

  • Bistå med å finne egnet og varig bolig.
  • Sammen med deg kartlegge dine ressurser og ditt eventuelle behov for hjelp.
  • Gi økonomisk veiledning, dersom du ønsker å sikre gode hverdagsrutiner og få oversikt over egen økonomi.
  • Gi hjelp til utfylling av søknader og lignende.
  • Bistå deg med kontakt mot offentlige kontorer og øvrige hjelpeapparat.
  • Følge opp din bosituasjon med hjemmebesøk; gi veiledning til å mestre et boforhold.
  • Sammen med deg ha dialog mot utleiere og visninger.

Kontakt oss gjerne direkte

Du kan ta direkte kontakt med oss på telefon mellom kl. 08.00 og 15.00, for kartlegging av hjelpebehov. Du kan også få informasjon om vårt arbeid gjennom NAV eller oppfølgingstjenestene i kommunen.

Alle ansatte i Bo-team har taushetsplikt. 

For pårørende

Noen ganger kan man oppleve at et familiemedlem eller venn står i en vanskelig livssituasjon. Dersom denne situasjonen dreier seg om bosituasjon, kan du kontakte bo-team for veiledning. Du kan ringe anonymt for en uformell prat med en av de ansatte.  Ved videre kontakt med den det gjelder, må det fylles ut samtykke for videre dialog.