A–Senteret betrakter undervisning og veiledning som en naturlig og integrert del av det totale tilbudet.
Kompetanse- og kvalitetsheving er selvsagte målsettinger for undervisning og veiledning. Dessuten har vi erfart at undervisning/ veiledning ofte vil innebære en erfaringsutveksling mellom de som gir og de som mottar undervisningen, noe som kan bidra til et bedre grunnlag for samarbeid.
Videre innebærer det å drive undervisning og veiledning at vi må holde oss faglig oppdatert, og at vi blir mer bevisste og reflekterte i forhold til vår egen tenkning og kliniske praksis.
Målgruppene for vår undervisning og veiledning er bl a førstelinjens sosial- og helsetjeneste. Dessuten mottar Universitetet i Oslo og Høgskolene både veiledning og undervisning . Veiledningen finner sted ved at vi har psykolog-, sosionom- og sykepleierstudenter i praksis.
Vi kan tilby undervisning om bl.a følgende tema;
Forståelsesmodeller:
- Forskjellige perspektiv for å forstå rusmiddelproblematikk
- forskjellige tilnærminger til behandling
Endringsprosessen:
- hvordan komme i dialog
- motivasjonsbegrepet
- tilbakefall/tilbakeskritt
Rus og arbeidsliv:
- forbygging og mestring av rusrelaterte problemer
- samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og hjelpeapparatet.
- arbeidsgivers ruspolitikk
Rus og psykiske lidelser:
- rusproblemer i kombinasjon med angstlidelser, depresjon og personlighetsforstyrrelser
- rus og selvmordsproblematikk
- samarbeid
Arbeid med pårørende:
- rusmisbrukerens barn
- famile/par
- andre pårørende
Andre aktuelle temaer:
- rus og kjønn
- rusmidler og deres virkning
- rus og homofili
- rus og innvandrere
Fagutvikling
Et differensiert behandlingstilbud fordrer fagutvikling, kvalitetssikring og evaluering. Spesielle tilbud som er igangsatt må videreutvikles, og oppstarten av nye tilbud bør være forankret i en faglig refleksjon, utredning, veiledning og evaluering. På A-Senteret ønsker vi å prioritere slik ”utenomklinisk” aktivitet høyt samtidig som dette må sees i lys av kapasiteten knyttet til det direkte klientarbeidet.