Kan NAV lære noe av IKEAs juleforberedelser? Absolutt.
IKEA har allerede begynt sine årlige juleforberedelser. Ifølge reklamen skal pepperkakedeigen og årets julepynt være på plass i slutten av denne måneden. I kjølvannet av juleproduktenes inntog kommer som regel debatten om tidspunktet. Er ikke dette i tidligste laget? Startet julesalget virkelig så tidlig i fjor? For mange kan det være vanskelig nok å komme i julestemning i desember, om en ikke i tillegg har spist julemarsipan siden oktober. Andre klarer nesten ikke vente på å få vite hvilke farger og produkter som skal dominere juletrenden i år.
Desemberstønad etter jul
I motsetning til IKEA reklamerer NAV verken med julepynt eller julelys. Men NAV har likevel et stort ansvar for hvordan julefeiringen til godt over 100.000 sosialhjelpsmottakere og deres familie skal kunne bli. Det er ikke lett å være avhengig av NAV når det kommer til julefeiring. For i NAV-huset kommer julekvelden gjerne som ”julekvelden på kjerringa”.
Det kan virke som at enkelte NAV kontor glemmer at mange er helt avhengig av deres service for å kunne ta del i våre felles juletradisjoner. Resultatet er at sosialhjelpsmottakere gjerne opplever at det både er usikkert hvor mye penger de vil få utbetalt i desember og når pengene kommer inn på kontoen. Det sier seg selv at det ikke blir mye julefeiring dersom desemberstønaden utbetales 3. juledag.
Må yte mer IKEA-service
Hva om NAV-direktør Joakim Lystad og hans medarbeidere lærer seg noen nyttige juletips fra IKEA? Selv om mange mener at IKEA er litt for tidlig ute med sine juleforberedelser, så er det ingen tvil om at møbelgiganten er godt rustet til å møte folks behov i julestriden. Det er her NAV bør la seg inspirere. Vær tidlig ute! Skal NAV legge til rette for at jula kan bli en god høytid for sosialklienter og deres barn, så må de yte mer IKEA-service.
For det første kan NAV med mye større frimodighet ”reklamere” for sitt juletilbud. Sosialhjelpsmottakere har mulighet til å søke om ekstra penger til julefeiringen og NAV har plikt til å foreta en særlig vurdering av de utgiftene den enkelte har i forbindelse med jula. NAV har mye å gå på når det gjelder å utvide rammene for hva som er nødvendige utgifter, samtidig som de holder seg innenfor kravet om et nøkternt livsopphold. De har med andre ord langt igjen før de fremstår som selveste julenissen.
Pengene må være på konto i tide
For det andre må NAV ha orden i sin utbetalingspraksis. Pengene må være på kontoen når de skal. Ikke la jula 2012 bli preget av skandalehistorier om familier som fikk sitt nødvendige livsopphold i etterkant av helligdagene.
IKEA og NAV har begge ambisiøse visjoner. IKEAs visjon er ikke mindre enn å skulle skape en bedre hverdag for mennesker. Deres forretningside går ut på å tilby et stort utvalg av produkter til så lave priser at så mange mennesker som mulig har råd til å kjøpe dem.
Kom i gang nå!
NAVs visjon er å gi mennesker muligheter. NAVs ”forretningside” er blant annet å tilrettelegge for at personer i vanskelige situasjoner får mulighet til å være selvstendige og fullverdige deltakere i samfunnet på lik linje med resten av befolkningen.
IKEA vet at jula er viktig for det store flertallet av oss. Og de vet at juletradisjoner og julestemning ikke kommer av seg selv. Vi trenger julepynt, tente lys, god mat og gaver under treet. Dette vet nok også de ansatte i NAV. De må bare huske på at det som er viktig i deres liv, sannsynlig også er viktig for de som sitter på andre siden av bordet.
Jeg foreslår derfor at NAV-direktør Lystad og hans medarbeidere ikke venter med å sprette julemarsipanen. Her er det bare å komme i gang med juleforberedelsene.
Les også: Barnebursdag – en arena for ekskludering