“Blåtimer” er de gangene tankene setter oss i en sinnsstemning der vi kanskje er redd for at mørket skal omslutte oss. Men “blåtimen” gir også muligheter. Det kan også være lyset som bryter fram.
Vinterlandet Norge har to blåtimer hvert døgn. Det er timen mellom lys og mørk, og mellom mørke og lys. Når mørket senker seg er det fortsatt litt lys på himmelen som gjør den ekstra blå. Mørk blå. Og når en ny dag gryr starter det med et blått lys på himmelen.
Den blå timen kan også være et bilde på det som skjer inni oss. Blåfargen uttrykker ofte melankoli. Blues er en musikksjanger med mange molltoner. Toner som knytter an til det som gjør oss tankefull. Noen ganger trist. Andre ganger bare tankefull.
Noen tåler å høre din historie
Blåtimen er langsom tid der det er åpning for å se etter mening, sette ord på savn, lytte etter følelser. Tørre å være sårbar, naken, mottagelig.
Kirkens SOS er en krisetelefon som alltid er tilgjengelig. I Trondheim, Oslo, Bodø og Tromsø er Kirkens SOS en av mange virksomheter i Kirkens Bymisjon. Mens gatepresten oftest møter folk på gata, møter Kirkens SOS folk som oftest ikke er der. Mange sitter alene. Noen trenger å være anonyme for å ha mot til å fortelle. Da er det godt å kunne snakke uten å bli gjenkjent. Enten på telefon eller chat.
Samtalen har i seg selv en forebyggende effekt. At noen lytter bidrar til at jeg ikke trenger å lukke meg inne. At noen tåler å høre min historie er i seg selv helsebringende.
“Blåtimen” gir også muligheter
Det er normalt å ha “blåtimer”. Det er de gangene tankene setter oss i en sinnsstemning der vi kanskje er redd for at mørket skal omslutte oss. Men “blåtimen” gir også muligheter. Den kan møtes med en samtale. Dersom et menneske lytter og prøver å forstå er det mulig at blåtimen ikke er en overgang til noe mørkere. Det kan også være lyset som bryter fram.
Et medmenneske kan bidra til at mørket ikke lukker seg når de blå fargene setter oss i en mollstemt sinnsstemning. På Kirkens SOS er det frivillige som tar telefonen eller svarer på chatten. De har fått opplæring, og blir veiledet i tjenesten. Hvert år besvarer Kirkens SOS 180.000 henvendelser fra mennesker med alle slags historier. Håpet er at samtalene bringer lys inn i tilværelsen og gir grunnlag for livsmot og håp.