Vi må snu kikkerten

”Vi feirer 17. mai for da ble Jesus russ”, hørte jeg en morsom fyr si her om dagen. Teologien er ikke særlig gangbar, men punchen er god. Den sosiale milepelen det er å fullføre videregående, blir feiret nesten som en religiøs overgangsrite. Jo, det er verdt en fest. Men mange 19-åringer blir aldri russ. Av de siste årskullene har 18 %, ca 10.000 19-åringer, droppet ut av videregående skole, og ytterligere 12 % har problemer med å gjennomføre innen fem år (jmf. Kunnskapsdepartementets gjennomføringsbarometer 2012:1). Dette er utrolig høye tall. Det vil regjeringen gjennom en 3-årig nasjonal dugnad ”Ny giv”, gjøre noe med. De samfunnsøkonomiske og menneskelige konsekvensene er enorme med dette frafallet. I 2011 var det bare 3,4 % av folk i arbeid som ikke hadde videregående opplæring.  I 2004 var det 11 %.

Klart russen har grunn til å feire. De har lyse fremtidsutsikter.

Hva så med de andre?

Vi må tenke utenfor boksen

Gudmund Hernes ledet i 2010 utvalget ”Gull av gråstein – tiltak for å redusere frafall i videregående skole”.  Utvalget peker på at ”…noe av det som er forsøkt har virket svært bra. Problemet er at det ikke tas i bruk”. Det er med andre ord grunn til å tenke utradisjonelt og utenfor boksen.

I Rogaland har fylkeskommunen utviklet et opplæringstilbud ”Alternativ opplæring med utvidet praksis” (AOuP). Det som kjennetegner elevene i AOuP-opplegget i Rogaland, er at av 320 elever i dette opplegget, har 315 vært i kontakt med PPT, BufEtat, barnevern eller andre offentlige instanser.
Det er altså snakk om de mest utsatte elevene. Det er elever som profiterer på en mindre skoleenhet med stor voksentetthet pga. atferdsproblematikk, sosial angst eller rusproblematikk. Noen kan ha problem med å etablere seg i elevrollen. Andre er ungdom som trenger skoleplass i løpet av skoleåret pga. plassering i institusjon, avsluttet institusjonsopphold eller lignende i løpet av skoleåret.  Andre igjen er elever som har nytte av en pause eller avklaring i forhold til sitt opprinnelige skoletilbud, men med mulighet for over- eller tilbakeføring.

AOuP er et fleksibelt, individrettet og dynamisk skoletilbud. Arbeidsmåten er forankret i involverings- og konsekvenspedagogikk, individuelle opplæringsplaner (IOP) og en systemisk miljøterapeutisk tilnærming. I tillegg er hverdagen preget av mye omsorg, tålmodig nærvær, samarbeid med foresatte og ”… oppfølging, oppfølging, oppfølging” (G.Hernes).

Nesten ikke frafall

Evalueringen i Rogaland peker på at det nesten ikke er frafall blant elever i AOuP. Et av tilbudene i Rogaland er Vibemyr skoleverksted. Tilbudet har tre opplæringsgrupper med maks 25 elever, og skolen er en suksess ut fra formålet,  – nemlig hindre frafall, sikre overgang til ordinært arbeid eller til ivaretaende NAV-program.

Kirkens Bymisjon i Bergen har jobbet med dropp-out ungdom i mange år. Vi mener at Hordaland Fylkeskommune bør opprette flere tilbud for de mest utsatte ungdommene, bl.a. etter modell fra Vibemyr skoleverksted. Det vil være et viktig supplement til satsingen i Hordaland (”Ny giv”). Øvelsen for Fylkeskommunen vil være å gjøre som Hernes-utvalget påpeker: ”Snu kikkerten. Hvis elevene fremtrer med læringsvansker, er diagnosen ikke at elevene er for svake for skolene, men at skolene er for svake for elevene. Elevene kommer som de er. Skolens oppgave er å gjøre gull av dem som tror de er gråstein.”

Det er mye gull å se 17. mai. La oss håpe at flere av de 19-åringene som ikke er med i russens inntog denne dagen, kan få hjelp til å tro på en fremtid med arbeid og deltakelse.