Travle tider for nettbutikken

I Kirkens Bymisjons egen nettbutikk selges produkter laget på våre arbeidstiltak over hele Norge. For Rune Ragnmyr har det vært mye å gjøre på lageret etter at korona-viruset kom.

– Folk er hjemme, og har ikke så mye å gjøre. Særlig i påsken og helgene merker vi at det kommer inn veldig mange bestillinger her, forteller Ragnmyr.

59-åringen jobber i arbeidsinkluderings- bedriften Unikum, der han gjennom 26 år har hatt jobb innen tiltaket som kalles varig tilrettelagt arbeid (VTA). Gjennom årene har han hatt mange forskjellige oppgaver. Nå er det vareutsendelsene fra Kirkens Bymisjons nettbutikk som tar det meste av tida hans.

– Det er mange utfordringer, og noe nytt hver dag, sier Ragnmyr om hva han verdsetter ved jobben sin.

Varer fra hele Norge

  • Kirkens Bymisjons nettbutikk leverer varer fra 13 av våre arbeidstiltak i hele landet. Varene pakkes av ansatte ved arbeidsmarkedsbedriften Unikum i Oslo.
  • Unikum eies av Kirkens Bymisjon og Oslo kommune i fellesskap, og har eksistert i 62 år. De har 80 ansatte i varig tilrettelagt arbeid (VTA), og 136 arbeidssøkere som får veiledning og arbeids- trening her etter oppdrag fra Nav.

Her, i hyllene på Unikums lager, har Ragnmyr enkel tilgang på produkter som er laget ved Kirkens Bymisjons arbeidstiltak i hele Norge. Det gjør at kundene kan legge inn bestilling på varer som er laget ved de 13 forskjellige virksomhetene over hele landet samtidig, og få de levert i samme pakke. Ragnmyr er kjapp på å plukke og pakke produktene ut for utsendelse.

I påsken har det gått mye påskerelaterte produkter – blant annet har de solgt over 590 pakker med fugler i tovet ull. Nå forbereder de seg på store bestillinger av den populære 17. mai-brosjen.

– Første gang vi tok den inn ble vi utsolgt første dagen. Nå har vi sikra oss, og bestilt opp mange på lager, sier Ragnmyr.

Rødt, hvitt og – rosa!: 17. mai-brosjene fra Trondheim er en populær vare i nettbutikken i disse tider. Brosjen finnes i variantene regnbuefarger, det norske flagg og i sameflaggets farger.

Kreativt gjenbruk

17. mai-brosjene, som er laget i Trondheim, er et resultat av kreativ bruk av gjenbruksmate- rialer: Brukte knapper, kaffekapsler, restegarn

og telys. Slik kreativitet gjennomsyrer også mange av de andre produktene i nettbutikken. Her er vakre vaser laget av brukte vinflasker, glassengler laget av avskjærsglass og hytte- bøker bundet inn med tapetrester.

Også på Ragnmyrs egen arbeidsplass, Uni- kum, er det en selvfølge å tenke gjenbruk. På Unikums eget produksjonsverksted – Uni- Fab – brukes rester av både stoff, sengetøy, garn og glass når de lager produkter. Mens arbeidsteamet på en annen del av Unikum – Jobbfrukt – er blitt proffe på å hindre matsvinn. Den enkle løsningen hadde kanskje vært å kaste den frukten som er litt skadet og ikke kan sendes med i fruktkurvene de pakker til bedrifter. I stedet har Unikum opprettet produksjon av sin egen eplemost.

– Vi mener vi har et samfunnsansvar for å ta vare på jorda og verdiene våre. Derfor prøver vi hele tiden å tenke på hva mer vi kan gjøre for miljøet, forklarer daglig leder ved Unikum, Kitty Stensrud.

En engel til Pride?: Årets Pride-markering blir digital. I stedet for å gå i tog, kan det kanskje være hyggelig å pynte opp med en engel i regnbuefarger hjemme?

En «tornado» på lageret

Hun er veldig glad for å ha noen ansatte, som blant annet Ragnmyr på lageret, på jobb i denne tida – selvsagt under strenge smitte- vernhensyn. Ragnmyr og kollegaene pakker varer til både Kirkens Bymisjons nettbutikk, og andre nettbutikker Unikum har avtale med.

– Det betyr mye å ha en så stø person som er her og drifter lageret. Vi har dager som er ganske hektiske. Men så er vi heldige å ha Rune da, som er som en tornado, smiler Stensrud.

Mange bestillinger: Rune Ragnmyr (59) holder fortet i Kirkens Bymisjons nettbutikk, og pakker varer til bestil- linger som kommer inn. Sammen med noen få kolleger er han på jobb på Unikum, med gode smitteverntiltak.