Tips om saker til påvirkningskampanje 2022

«Hæ? Sånn kan det ikke være!»

– Hvilke problemstillinger møter du i din jobb som vekker denne følelsen?

Gjennom Kirkens Bymisjons nasjonale påvirkningskampanje 2022 vil vi fortelle historier som vekker reaksjonen «hvis dette er rett er noe virkelig galt». For å fylle kampanjen med innhold trenger vi innspill fra deg som er ansatt eller kjenner til vårt arbeid. Vi ser etter tilfeller med lovbrudd, menneskerettighetsbrudd eller praksis som fremstår urimelig.

Tips oss fortløpende ved å fylle ut skjemaet nedenfor. Vi bruker ikke eksempelet før vi har snakket med deg som har tipset om det. Spørsmål? Kontakt prosjektleder Tove Bø: tove.bo@bymisjon.no eller tlf: 970 955 99.

  • Eksempel: Helsehjelp til papirløse
  • Eksempel: Papirløse kvinner som føder i Norge får tilsendt regning i etterkant. Regningene fra sykehuset er på alt fra 30.000 kroner til 150.000 kroner.
  • Eksempel: «Fama» (vil være anonym) måtte betale 30.000 kr etter å ha født på sykehuset Ahus i Lørenskog i 2020 fordi hun er papirløs.
  • Eksempel: Papirløse fikk rett til helsehjelp
  • Eksempel: Caroline Bækkelund, Batteriet

NB: Ikke skriv fullt navn eller andre identifiserbare personopplysninger om andre enn deg selv. Vi kontakter deg for personopplysninger i etterkant.

Hva ser vi etter?
Vi må kunne dokumentere hendelsen og at det gjelder flere enn det enkelte tilfellet. Personene i historiene kan være anonyme, men vi trenger også personer som kan stå fram med sin historie. Vi takker for alle innspill!

OM KAMPANJEN
For tredje gang lanserer Kirkens Bymisjon en nasjonal holdnings- og påvirkningskampanje med mål om å avdekke urett og påvirke til endring. De to forrige kampanjene har hatt fattigdom som tema. Med årets kampanje ønsker vi å opplyse om og bidra til å endre urettferdigheten som rammer enkelte grupper i samfunnet. Dette vil vi gjøre ved å fortelle om hvordan «systemet» frarøver mennesker helt grunnleggende rettigheter majoriteten tar for gitt, i situasjoner der vi alle skal være likestilte.

Det er seksjon for kommunikasjon og påvirkning i Kirkens Bymisjon Oslo som holder i kampanjen. Planlagt lansering er i august.